Și fumați, și cu bani luați

Cîteva despre interzicerea fumatului în spațiile publice. Pentru că e o temă de, era să zic actualitate, însă nu, e de tardivă dezbatere publică.

  1. Nimeni, nici un partid politic, nici un politician nu a propus această idee în campania electorală. De ce n-am interzice, mai degrabă, legile despre al căror titlu măcar nu se face vorbire înainte de alegerile parlamentare?
  2. Poate nu realizați, dar fumătorii plătesc statului în fiecare clipă o sumă de bani gigantică. Dacă vreți să aflați prețul real al unui pachet de țigări, mergeți un pic peste Prut. Sau în Serbia. De trei sau poate chiar patru ori mai puțini bani veți da pe un pachet de țigări. Diferențele, la noi mai mult ca la ei, sunt taxe, impozite și accize. Adică bani la stat. Hoție în toată puterea cuvîntului, după părerea mea. Prin urmare, nu ați vrea să facem ceva și pentru fumători de banii ăștia muuuuuuuuuuuuuuulți pe care îi plătesc fumătorii?
  3. Ce dracu’ o fi așa de greu să legiferezi posibilitatea de a semnaliza foarte vizibil (ca pe pachetele de țigări) că unele baruri sau restaurante sunt PENTRU FUMĂTORI? E simplu: ai un bar sau un restaurant și optezi pentru a-l face pentru fumători sau pentru nefumători. Despre asta e vorba în viață. Despre alegeri, NU despre interziceri.
  4. Toți oamenii, inclusiv fumătorii, ar trebui să aibă și drepturi, nu doar obligații. Aș vrea să văd că un legiuitor se gîndește să facă ceva și pentru fumători. Și nu neapărat pentru faptul că plătesc o groază de bani la stat, ci pentru că așa e normal, să te gîndești la toți.
  5. Citiți neapărat acest text scris de Traian Ungureanu.
  6. Am 13 zile de cînd nu am mai pus țigară în gură (de la cam 3 pachete pe zi), dar mult mai tare decît fumul de țigară acum mă enervează nesimțirea celor care doar vor să interzică.

A photo posted by Cristian Sutu (@cristiansutu) on

17 Comments
  • maria
    December 22, 2015

    faptul ca statul iti incaseaza tie bani nu inseamna ca eu trebuie sa platesc la randul meu fumand pasiv. taxele pe alcool, tigari si alte produse de lux au o justificare foarte clara.

    la punctul 3, nu se poate pentru ca am ajunge la situatia de acum. patronii de baruri vor face mai mult baruri de fumatori, nu pentru ca ei ies mai mult in oras, ci de frica sa nu le fuga clientii. fumatul nu e un drept, e o alegere, un capriciu, un viciu pe care esti liber sa ti-l exercizi in spatii private sau un aer liber. sanatatea este un drept, insa.

    mai asteapta cativa ani fara tigara in gura si o sa ti se schimbe perspectiva. si ti-o spun cu tooata prietenia: daca vei continua sa privesti fumatul ca pe un privilegiu, nu vei rezista f mult fara.

  • adi hadean
    December 22, 2015

    Cristi, după logica asta ar trebui să existe și o derogare pentru cei care vor să urce la volan după ce au băut o sticlă de tărie. Până la urmă și ei plătesc mulți bani la stat. Să se facă o bandă specială, doar pentru cei intoxicați cu alcool. Apoi una pentru cei care-s pe cocaină. Apoi una colorată frumos pentru cei care fumează iarbă. Și tot așa. Legile de felul acesta reglementează traiul în comun în lipsa unui bun simț organic care să-ți spună că dacă pe tine te poți pune-n primejdie cât vrei (până la o limită), nu-i chiar ok să faci asta cu cei din jurul tău. Nu poți obliga personalul dintr-un local să fumeze dacă-i nefumător, după cum nu poți condiționa angajarea de un obicei/viciu.

  • George
    December 22, 2015

    Nefumătorii au voie să lucreze (să fie angajați) în ipoteticele localuri ”PENTRU FUMĂTORI”?

  • vale
    December 22, 2015

    1. legea este din 2002. amendamentele au fost propuse la inceputul anului de aproximativ 250 de ong-uri. intre perioada de campanie (practic din ianuarie) si momentul in care cei alesi chiar pot discuta si intr-un final promulga legi, trece minim 1 an. alceva important nu mai poate fi legiferat?
    2. fumatorii ar trebui sa se intereseze unde se duc banii aia la modul general. nu cred ca restaurantele ar trebui sa fie elementul principal
    3. pana acum exista aceasta posibilitate. cate localuri ai vazut ca s-au declarat doar pentru nefumatori? ai vazut vreun local care avea spatii corect amenajate si bine delimitate (adica fumatorii sa nu fie inghesuiti intr-un colt si sa fie nevoiti sa treaca prin toata zona de fumatori ca sa ajunga la “zona lor”)?
    4. si care ar fi drepturile unui om care de bunavoie alege sa se vicieze (ca fumatul este considerat viciu)?
    5. traian e fumator?
    6. Nu se interzice fumatul ci se reglementeaza locurile unde se poate fuma. Nu imi aduc aminte ca fumatorii sa fie atat de revoltati ca in spitale nu se fumeaza. Sau in magazine. Cred ca numarul celor ce se duc la cumparaturi in super/mega/hyper market-uri este mai mare decat numarul celor ce ies in oras. Nu vad supararea ca nu au voie sa fumeze atunci cand sunt la cumparaturi si nici nu stau in afara cladirilor ca sa isi satisfaca aceasta dorinta.
    Nici macar discutia despre pierderile patronilor in momentul in care legea o sa fie in vigoare, nu este reala. Sa spunem ca avem 5000 de persoane fumatoare care se duc in fiecare sambata in localurile din centrul vechi. Si nu se duc o data pe an ci destul de regulat. Chiar crede cineva ca in momentul in care nu o sa se mai fumeze, astia vor ramane acasa si il vor citi pe plesu? Miile de fandositi si fandosite din cluburile din orasul asta, vor ramane acasa si vor croseta in loc sa fie in club sa isi faca poze cu sticla de Moet? Sa fim seriosi! Probabil ca scaderea de consum o sa fie atat de mica incat nici nu o sa poata fi prinsa in statistici.
    Seara buna!

  • Cristian Șuțu
    December 22, 2015

    @adi hadean: ti-am cunoscut opiniile despre fumat din momentul in care am vazut ochiurile din scrumiera. tot cam de atunci nu mai pot minca oua… pe de alta parte, rationamentele tale de mai sus nu sunt pentru logica formala.

  • Cristian Șuțu
    December 23, 2015

    maria: nu va mai suport rationamentele astea de tip feminist-hitlerist. pur si simplu, NU mai suport sa va aud cum imi explicati mie ce am voie sau nu sa fac. sau ce e bine si ce nu e bine sa fac! opriti-va cu timpeniile. fumatorii au drepturi, nu doar obligatii. ce nu e clar?

    si inca ceva pentru adi hadean si pentru toti ceilalti care au comentat mai sus: sunt de acord sa se interzica fumatul in spatiile publice. cu mentiunea de a se crea spatii publice si pentru fumatori. in care – ca sa raminem pe acelasi rationament absurd al vostru – sa se interzica nefumatorilor sa intre. PUNCT.

  • Cristian Șuțu
    December 23, 2015

    @vale: senzatia mea e ca tu esti cam neinteles. si ca te cam plictisesti pe la birou, recunoaste…

  • Marcel
    December 23, 2015

    4 oameni ți-au răspuns si argumentat frumos.

    Ai răspuns ca un copil de clasa a 4-a care e suficient de deștept încât sa știe a scrie. Și atât. Cel mai bun punct e cel cu “in lipsa de bun simt”, aspect de care e clar ca mulți duc lipsa. Inclusiv tu. Te întreb: poți dormi noaptea de atâtea obligații, ca fumător?

    Nu ar avea rost sa încerce nimeni sa mai comenteze pentru ca e clar, tu ai dreptate si ești cel mai logic din parcare. Ador oamenii ăștia așa, ca tine. Tine-o tot așa.

  • Bogdan
    December 23, 2015

    E alegrea cui fumeaza sa dea bani la stat. Nu-l obliga nimeni. Dar se pare ca aspectul asta nu e atit de important pe cit vreti sa se inteleaga si ca fumatul e mai important.

    Si de ce trebuie sa inhalez si eu fumul cuiva? Eu am ales sa nu dau bani statului din tigari.

  • Catutzi
    December 26, 2015

    Considera ca banii plătiți ca taxe,accize și tva și ce o mai fi sunt folosiți pentru tratamentele voastre de cancer.

  • Cristian Șuțu
    December 27, 2015

    @catutzi> inteleg aluzia macabra, dar aia sunt din cei 7% pentru sanatate.

  • Erica
    December 28, 2015

    Desi sunt fumatoare, nu ma deranjeaza daca se interzice fumatul in spatiile publice. Pot foarte bine sa ma abtin de la fumat daca e necesar.

  • dan
    January 3, 2016

    pana acum n-am auzit sa planga fumatorii ca nu se fumeaza la cinema si stau cate 2-3 ore in sala fara sa fumeze
    fumatori, sa va intre bine in cap: nu poti sa faci ce vrei unde vrei, dreptul vostru se limiteaza cand imi incalca mie un drept, dreptul tau la libera circulatie se opreste la usa casei mele, dreptul tau la libera exprimare se opreste cand ceea ce spui ma jigneste, dreptul tau sa fumezi se opreste cand ma deranjeaza pe mine. simplu
    altfel explicat: nu poti sa faci sex unde ai chef, ca sunt niste norme de convietuire, acum se introduce o norma de convieturie care spune ca se mai poate fuma doar acasa sau in aer liber, obisnuiti-va cu ideea :))

  • Madalina
    January 21, 2016

    eu cred ca romania, si romanii nu sunt pregatiti pentru o asemenea lege. mai avem mult pana sa ajungem acolo. sunt convinsa ca romanul inventiv va gasii metode de a ocolii aceste restrictii

  • Nimeni
    January 23, 2016

    Nimeni !? Eu nu am spus niciodată aşa ceva.

  • implant dentar pret
    February 11, 2016

    Print alte tari.

    http://www.safeworkers.co.uk/exemptions-smoking-ban.html

    Eu ma intreb si daca e valabila interdictia de la noi pentru taxiuri, fiindca taximetristii sunt cei mai oribili.

    http://www.bbc.com/news/health-31310685

  • Denice
    April 19, 2017

    Pe bune? Nu stiati ca legile sunt facute ca sa fie incalcate?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *